ماجرای فدک


اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي کُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً



فاطمه کیست ؟

 

فدک باغ بزرگی بود که در آن خرما فراوان یافت میشد . این باغ بزرگ از دارائی های پیامبر بود که بعد از ایشان به دختر بزرگوارشان حضرت صدیقه طاهره رسید و از اموال شخصی حضرت فاطمه سلام الله علیها و حق مسلم و بدون تردید ایشان به شمار می رفت . فدک از دارایی هایی بود که بدون جنگ و خونریزی به دست پیامبر افتاده بود و شخص رسول اکرم مالک حقیقی آن از طرف خداوند شناخته می شدند و توسط جبرئیل از جانب خداوند فرمان رسید کهآن را به دخترش فاطمه سلام الله علیها ببخشد . پیامبر در زمان حیاتش فدک را به فاطمه بخشیدند اما حضرت زهرا سلام الله علیها قبول نمی کردند و می فرمودند : که شما به آن سزاوارترید وقتی فدک را پذیرفتند از پدر درخواست نمودند که برای اثبات حق ایشان در مورد فدک (البته بعد از پدر) سندی مقرر کند ، به این منظور رسول اکرم مردم را در منزل خویش جمع کردند و حکم الهی را برای آنان بیان نموده و سندی را تنظیم کردند حاکی از این که فدک بعد از ایشان به دخترشان فاطمه می رسد . و پساز شهادت پیامبر فدک برای فاطمه سلام الله علیها  و فرزندانشان به ارث رسید . درآمد سالیانه فدک هفتاد هزار دینار طلا (تا صد و بیست هزار دینار طلا نیز ذکر شده است ) بود که حضرت فاطمه سلام الله علیها  به اندازه نیازشان از آن برداشته و بقیه را خرج یتیمان و مستمندان می کردند .

بعد از گذشت مدتی اندک از شهادت رسول اکرم ابوبکر به فکر غصب فدک افتاد و دستور داد که نماینده حضرت فاطمه سلام الله علیها را از باغ بیرون کنند و کارگزاران خود را در آنجا مشغول به کار کنند . چه زیبا خداوند متعال حال آنان را در قرآن بیان می کند : « کسانی که می شکنند عهد خدا را بعد از محکم بستن و می گسلند آنچه امر خداست و میان اهل زمین فساد می کنند ، ایشان به حقیقت زیانکارانند (بقره 27) » .

در مقابل این اقدام بی شرمانه ابوبکر ، حضرت فاطمه سلام الله علیها ساکت نماندند و اعتراض کردند و خطاب به ابوبکر فرمودند : وقتی که خداوند آیه « آت ذالقربی حقٌه » را بر پیامبر نازل کرد ، من وفرزندانم نزدیک ترین مردم به پیامبر بودیم پس رسول خدا فدک را به من و فرزندانم هدیه فرمود که عمر با حالت اعتراض سخنان حضرت را رد می کرد و بهانه گیری های مختلفی می نمود . حضرت زهرا سلام الله علیها سندی را که پیامبر بر اثبات حق ایشان تنظیم نموده بودند را ملاک قرار می داد اما آن ملعونین با پاسخ های مکرر و تکراری خود می گفتند : پیامبر ارث به جای نمی گذارد . حضرت فاطمه سلام الله علیها با استناد به آیات قرآن فرمود : که آیا سلیمان پیامبر از داود به ارث نبرده است ؟ و یا ذکریا پیغمبر نفرمود که خدایا فرزندی به من عطا فرما تا از من و از آل یعقوب ارث برد ، پس چگونه می شود من از پدرم ارث نبرم .

ابوبکر وقتی در برابر منطق و استدلال حضرت شکست خورد و جوابی نداشت در خواست شهادت کرد و گفت شاهدانی بیاور . نوبت به شهادت اول مظلوم عالم رسیده بود . علی و حسنین از مردان ، ام ایمن و اسماء بنت عمیس از زنان نیز بر درستی سخنان فاطمه سلام الله علیها شهادت دادند . ابوبکر در حالی شهادت آنان را رد می کرد که خود متعرف بر این بود که از رسول خدا شنیده است که فرموده بد : ام ایمن و اسماء از زنان بهشتی هستند . وی شهادت امیرالمومنین و حسنین علیهم السلام که سرور جوانان اهل بهشتند و دو زن بهشتی را بی اساس می دانست . و در مقابل شهادت عمر و عایشه مبنی بر آن که فدک جزئی از اموال مسلمین است را می پذیرفت و می گفت فاطمه سلام الله علیها و فرزندانش غصب فدک را دارند . آیا کسی نبود که قضاوت کند . مگر می شود کسانی که نزدیکترین افراد به پیامبر بودند و در مورد آنها آیه تطهیر نازل شده بود و خداوند آنها را از هرگونه خطا و اشتاه دور می داند دچار اشتباه شوند ابوبکر ادعای آن داشت که درآمد فدک را خرج مسلمانان می کند . پس از مقاومت ابوبکر در برابر ادعای حضرت زهرا سلام الله علیها ایشان صلاح را به آن دیدند که ماجرای غصب فدک به اجتماعات مسلمانان کشیده شود و از آن ها مساعدت خواستند . دسته دسته مردم بر حقانیت زهرای اطهر شهادت می دادند . همزمان با آن حضرت فاطمه سلام الله علیها نیز در مسجد سخنرانی افشاگرانه ایراد می فرمودند و خطبه می خواندند . ابوبکر خود را در تنگنا دید سندی مبنی بر مالکیت حضرت فاطمه بر فدک نوشت ولی عمر که از توطئه پس گرفتن فدک مطلع بود ، سند را با زور از حضرت زهرا سلام الله علیها گرفت و آب دهان بر آن انداخت و سیلی محکمی هم به صورت زهرای اطهر نواخت و سندی را که توسط ابوبکر به فاطمه زهرا سلام الله علیها داده شده بود را پاره کرد و سوزاند . سران سقیفه حتی برای اسناد و مدارک تنظیم شده توسط خودشان نیز ارزشی قائل نبودند . و این گونه بود که حق مسلم حضرت زهزا سلام الله علیها و فرزندانشان نادیده گرفته شد و بار دیگر حق ، ناحق گردید و به خاندان پیامبر ظلم روا داشتند .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:,ساعت 11:4 توسط مهدی| |


Power By: LoxBlog.Com